Leiders

De eerste medewerkers uit de Generatie Einstein  zijn gestart binnen diverse organisaties. Samen met vertegenwoordigers van de andere generaties maken zij nu deel uit van de organisaties.  Generatie Einstein neemt hierbij haar specifieke kenmerken mee. Om de kwaliteiten van de Einsteiners  effectief in te zetten in teamverband en optimaal te laten renderen, worden andere eisen gesteld aan de manager dan bij voorgaande generaties. Deze vereisten zijn onder te verdelen in persoonlijkheidskenmerken en competenties.

Er zijn diverse overzichten met eigenschappen en kenmerken van de meest effectieve leider voor de Einsteiner. Hieronder zijn de uitkomsten van deze studies samengevat. Deze samenvatting geeft een handreiking hoe je succesvol kan leiding geven aan de Einsteiner.

De effectieve manager of leider zoals dat in terminologie van Generatie Einstein heet, heeft een aantal specifieke persoonlijkheidskenmerken. Op basis van deze kenmerken verdient hij het krediet dat hij nodig heeft om door de Einsteiner te worden geaccepteerd als leider.

Persoonlijkheidskenmerken

1: Passie

De leider heeft passie voor de werkzaamheden van de afdeling en/of het bedrijf. Deze passie komt voort uit de persoonlijke drijfveren. Passie enthousiasmeert de teamleden om de eigen talenten in te zetten voor het team en de afdeling. Het kunnen vormen en uitdragen van een visie over de toekomst van de afdeling, is ook zeer belangrijk. Tot slot zal de leider ervoor moeten zorgen dat er structuur wordt geboden waarbinnen de nieuwe ideeën kunnen worden uitgewerkt en ingevoerd.

2: Veranderingsgericht

Op het gebied van de intermenselijke relaties is het van belang dat de leider openstaat voor veranderingen en deze juist stimuleert. Deze veranderingen gaan hand in hand met een grote afwisseling in dagelijkse activiteiten en werkzaamheden. Ten slotte is de leider open, transparant en eerlijk, waarbij standpunten en meningen zijn gebaseerd op goede argumenten.

Kortom, de effectieve leider weet wat de belangrijkste kenmerken van de Generatie Einstein zijn, weet hen te stimuleren en uit te dagen voor de visie van de afdeling en de onderneming. Echter, de persoonlijkheidkenmerken alleen zijn niet voldoende. De leider moet ook over (een deel van) de onderstaande acht competenties beschikken.

“Ik sta positief tegenover verandering, medewerker Fortis (Einsteiner)”

Competenties

1: Zelfkennis en Empathie

Empathie begint met een vorm van sensitiviteit en omgevingsbewustzijn waarmee de leider kan invoelen wat op dat moment van hem wordt gevraagd. Een ander belangrijk aspect van empathie is dat de leider zich kan verplaatsen in de andere persoon. Overigens zonder hierbij van de eigen visie af te hoeven wijken. Goed ontwikkelde sensitiviteit en empathie resulteert in de omstandigheid dat de leider zich beter kan verplaatsen in gevoelens en behoeften van anderen, waardoor het mogelijk is dat de leider beslissingen en acties onderneemt die beter aansluiten bij de ander. De Generatie Einstein heeft behoefte aan feedback, dus voor een leider is het van belang om zich te kunnen inleven in gevoelens en behoefte van anderen.

2: Visie

Kenmerken hiervoor is dat de leider afstand kan nemen van de dagelijkse praktijk. Hij concentreert zich op de hoofdlijnen en op het beleid op de lange termijn. Vervolgens kan hij dit vertalen naar de gevolgen en activiteiten voor zijn/haar eigen team of eigen werkzaamheden. De benodigde kwaliteiten zijn: vernieuwend, flexibel, gericht op grote lijnen, strategisch perspectief, sturend, standvastig, vooruitziend, pro-actief. Einsteiners hebben ruimte nodig om ideeën te uiten en initiatieven te tonen. Vanwege het korte tijdsbestek dat de Generatie Einstein werkzaam is, valt er nog veel te leren. De leider draagt hieraan bij door te sturen op hoofdlijnen en resultaten die nodig zijn. Het kenmerk van visie ontwikkeling zit met name bij de Verloren generatie, waardoor dit de logische leiders van de Generatie Einstein zijn.

3: Veranderingsgerichtheid

De veranderingsgerichte leider vertoont flexibel gedrag. Het vereist onder meer een strakke vorm van coaching, waarbij de leider ‘dicht’ op de medewerker zit. Een gedegen voorbereiding en directe feedback zijn hierbij noodzakelijk. Op basis van de persoonlijke voorkeur van zowel medewerker als leider wordt de meest effectieve leiderschapsstijl bepaald. Een goed hulpmiddel hierbij is het model van ‘Situationeel Leidinggeven’.
Daarnaast is aanpassingsvermogen een belangrijke component van veranderingsgerichtheid. Files, nieuwe afspraken, een overname, nieuwe technologie: dit zijn allemaal situaties die het aanpassingsvermogen op de proef stellen. De ontwikkelbaarheid hiervan kent echter zijn grenzen: iedereen heeft zijn eigen plafond wat betreft aanpassingsvermogen en het is lastig om dit te verhogen. Verbetering van deze competentie kan mogelijk het plafond van het aanpassingsvermogen vergroten. Daarnaast is het vanuit dit perspectief raadzaam het aantal veranderingen te beperken.
Kortom, een effectieve leider begeleidt en initieert veranderingsprocessen en inspireert en motiveert anderen bij het realiseren hiervan binnen de organisatie. De Generatie Einstein staat open voor nieuwe ideeën en kan goed omgaan met veranderingen, waardoor deze competentie naadloos aansluit bij een kracht van de Generatie Einstein.

“Ik pas mijn stijl aan bij elke medewerker omdat iedereen anders is, leidinggevende KLM”

4: Samenwerken

Bij samenwerken gaat het er om meer aandacht te hebben voor de ander dan voor de eigen persoon. Samenwerken is instrumenteel voor effectieve groepsvorming en brengt allianties tot stand of handhaaft deze om een gezamenlijk doel te bereiken. Handelen vanuit het teambelang in plaats vanuit het eigen belang heeft vooral te maken met bereidheid en attitude. Het is aan de leider om de voorwaarden te scheppen in het team zodat ieder lid zich veilig voelt om en de voordelen inziet van het samenwerken. Het vertonen van voorbeeldgedrag is hierbij cruciaal. Kwaliteiten zijn: kan verbinding maken, betrekt medewerkers actief, creëert betrokkenheid, stimuleert samenwerking en overbrugt belangenverschillen. Voor Einsteiners is het belangrijk om de juiste personen met elkaar te laten samenwerken, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

5: Professionele vakkennis

Het opbouwen van vakkennis is een belangrijk item voor een leider. Een leider is op verschillende vlakken de vraagbaak voor de teamleden, waarbij de inhoudelijke kenniscomponent de basis is van ieder vakgebied en derhalve veel aandacht en tijd verdient. De leider houdt actief de vakkennis en actuele ontwikkelingen bij en past allebei toe om de samenwerkingsverbanden, werkzaamheden en werkprocessen bij te stellen, zodat het team ook in de toekomt in staat is optimaal te presteren.
De ontwikkelingsgerichtheid van Generatie Einstein leidt tot een grote investeringsbereidheid in kennis en persoonlijke ontwikkeling. Het is voor een leider een groot voordeel als hij hierover beschikt. Echter, Einsteiners hechten minder aan hiërarchie (klik hier voor een volledig overzicht van kenmerken van dr. Aart Bontekoning), waardoor het mogelijk is om de vakkennis van de Pragmatische generatie in te zetten. Het draait ten slotte bij Generatie Einstein om netwerken.

“Ze vragen wel om heldere communicatie. Ze laten zich niet met een half antwoord afkopen, leidinggevende G4S (Verloren Generatie)”

6: Netwerken

Een efficiënte netwerker is zichzelf zeer bewust van zijn omgeving. Belangrijkste hulpmiddelen bij de ontwikkeling van omgevingsbewustzijn is het goed op de hoogte zijn van de sociale, economische en/of politieke ontwikkelingen. Het kunnen maken van onderscheid tussen hoofd- en bijzaken is noodzakelijk voor het goed overzien van alle ontwikkelingen.
Netwerken is een verbijzondering en combinatie van sociabiliteit, omgevingsbewustzijn en klantgerichtheid. Sociabiliteit is in feite de randvoorwaarde voor het vertonen van gedrag op het gebied van netwerken. Netwerken kan het beste worden ontwikkeld in de praktijk. Hierbij is het onder meer van belang om:

ervaring op te doen met het bewegen in netwerken
voldoende aandacht geven aan de belangrijke personen binnen het netwerk
jouw contacten te delen met anderen

De leider kan gebruik maken van zijn netwerk om de Einsteiner ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.

7: Coaching

Generatie Einstein heeft behoefte aan een coach die de zelfontwikkeling faciliteert. Zelfontwikkeling is goed te ontwikkelen als er heldere ontwikkeldoelstellingen worden opgesteld en er voldoende motivatie is om deze na te streven. Deze motivatie kan worden verhoogd wanneer duidelijk is wat de toegevoegde waarde is van de persoonlijke ontwikkeling. De effectieve leider geeft duidelijk aan wat er van de medewerker wordt verwacht op het gebied van zelfontwikkeling. Hierbij is het van belang dat de leider het goede voorbeeld geeft. Hij moet de tijd nemen om regelmatig stil te staan bij zijn eigen persoonlijke ontwikkeling en tijd nemen om hetzelfde te doen bij de teamleden. Daarbij is het mogelijk dat de leider en de coach verschillende personen zijn.

“Ik heb de hulp van een coach gekregen en daarnaast heb ik gesprekken met mijn leidinggevende om mijn ambities concreet te maken, medewerker Achmea (Einsteiner)”

8: Besluitvaardig

De leider neemt doeltreffend en op het juiste moment beslissingen, handelt daarnaar en neemt verantwoordelijkheid voor genomen besluiten. Generatie Einstein is creatief en staat open voor nieuwe ideeën, maar uiteindelijk moet dit ook tot resultaten leiden. Daarom is het voor leiders van groot belang om hierop te sturen, zodat Generatie Einstein in hun kracht kan werken, waarbij de krachten van andere generaties worden gebundeld.

“Het meest typerende vind ik de hoeveelheid aan dingen die ze tegelijkertijd kunnen oppakken. Ze willen enorm veel, maar blijven in hun ambitie hangen, leidinggevende Achmea”

Plaats een reactie